אבו עלי אקספרס

חדשות, מבזקים ופרשנות על העולם הערבי

תימכו בערוץ

האם הפרסום הישראלי על הפלת הכטב”מים של חזבאללה היה נכון? ניתוח זווית התודעה

אם נניח לרגע בצד את ההצלחה המבצעית והמודיעינית בהפלת הכטב”מים של חזבאללה, שווה לרגע לבחון את האירוע במשקפי מלחמת התודעה. האם גם כאן נרשמה הצלחה?

ע”פ דובר צה”ל הכטב”מים לא היוו איום ממשי לכל אורך טיסתם וע”פ הכתבים הצבאיים, הכטב”מים אף לא היו חמושים.

במילים אחרות חזבאללה ביקש להשיג כאן הישג תודעתי ולא ביקש לתקוף את אסדת הגז.

חזבאללה יודע/מעריך שישראל לא תתקוף בשטח לבנון בתגובה לשיגור הכטב”מים ולכן המחיר היחיד ששילם על הפעולה הוא עלות הכטב”מים וכנראה מעט טיסות רועשות בשמי ביירות מחר.
זה מחיר שחזבאללה בהחלט מוכן לשלם בשעה שהוא מצטייר בעיני הציבור הלבנוני כגורם העיקרי שמרים ראש אל מול אסדת הגז הישראלית ו”מגן על אוצרות הטבע הלבנונים מפני גזל” (אציין כי גם מבין מתנגדי חזבאללה יש התומכים בכך שחזבאללה יגן באופן צבאי על אוצרות הטבע הלבנוני אל מול ישראל-א”ע).

הוכחה לכך ניתן למצוא בעצם קבלת האחריות של חזבאללה על שיגור הכטב”מים. הוא אינו מסתתר.
יתרה מכך, צייצני הציר השיעי כבר מזמרים: נסראללה קיים את האיום הראשון שלו בעניין אסדת הגז-שיגור כטב”מים (כך אמר נסראללה בנאומו אודות הסוגיה).

צריך להבין שעיקר האירוע כאן מתנהל במרחב התודעתי. ההישג הצבאי כאן חשוב אך משני.

ישראל מגיבה לאירוע שיזם חזבאללה ורק במימד הצבאי. לאור האפשרויות המועטות לתגובה צבאית משמעותית לאירוע כזה וחוסר היכולת לגבות מחזבאללה מחיר אמיתי בעטיו, ישראל חייבת לתת את הדעת על המימד התודעתי ולפעול בהתאם.

הפרסום של ישראל אודות הפלת הכטב”מים היה דווחני בעיקרו. ללא אלמנט של תחכום ומבלי לנסות ולהשיב לחזבאללה במגרש בו הוא משחק.

אז מה אפשר לעשות?

ראשית צריך “לתקוף” את הסיבה שגרמה לחזבאללה לשגר את הכטב”מים – דעת הקהל הלבנונית אליה מכוון חזבאללה המבקש להצטייר כ”מגן לבנון” אל מול “האויב התוקפני”.
יש לזכור כי בעיני לבנונים רבים יש לחזבאללה לגיטימציה לפעולה מעין זו גם לאור טיסותיה של ישראל במרחב האווירי הלבנוני, זאת מעבר לעניין “ההגנה על משאבי הטבע הלבנונים”.

ישראל צריכה לפנות, מעל הראש של חזבאללה, אל הקהל הלבנוני. קברניטי המדינה צריכים להסביר ללבנונים בשפתם שחזבאללה הוא זה שעומד בינם ובין רווחה כלכלית. שדווקא חזבאללה, בפעולותיו מונע מהם את האפשרות לנצל את משאבי הטבע שלהם לטובת רווחתם הכלכלית.
ישראל יכולה להשתמש בצרפתים ובאמריקאים לאותה מטרה בדיוק. פניה פומבית של בכירים צרפתיים ואמריקאים אל הקהל הלבנוני תעשה גם היא את שלה.

שנית, הדיווח על הפלת הכטב”מים.
במקום חשיפה “מרובעת” וקורקטית של הפעולה, כפי שבחרה ישראל לעשות היום, אפשר לשחק עם חזבאללה את המשחק התודעתי עד הסוף.

אפשר לפרסם בערבית למשל : “חזבאללה לא רוצה שתגלו את הכישלון שלו היום בצהריים” עם סרטון של נסראללה בוכה (יש כזה!).
ולא להוסיף מאום.
כך קודם כל ממסגרים שיש כישלון של חזבאללה ויוצרים סקרנות, עניין ציבורי ותהודה.

אח”כ ניתן לחשוף, טפח אחר טפח, את פרטי הסיכול לאורך כמה ימים ולהשאיר את ההישג הצבאי בתודעה לאורך זמן ארוך ככל שניתן.

“אלעג’ל מן א-שיטאן” אומר הפתגם הערבי הידוע- החיפזון מן השטן. לא צריך למהר ולחשוף בפעם אחת את כל הפרטים. המזה”ת מתנהל בקצב אחר.

בשל אופי החשיפה היום, כנראה שבעוד יומיים לא ישאר זכר בתקשורת לפעולת הסיכול המוצלחת.
יתרה מכך חזבאללה, באמצעות צייצניו, כבר ממלא את הרשתות החברתיות בדברי שבח לנסראללה ולהתנגדות ש”הבטיחה וקיימה”. הוא מקבע את הנרטיב הזה ברגעים אלה ממש.
באמת שאפשר גם אחרת.

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן